maandag 11 oktober 2010

Internet down



Vanmorgen lag bij ons het internet eruit.

Dat levert onverwachte taferelen op.

Wie kan internet repareren? Eerst maar eens de man bellen die laatst een nieuwe modem/ router heeft geïnstalleerd. Hij vroeg me even na te gaan of er wellicht een storing bij KPN was?

Boeiend. Via een hulpprogramma van KPN op mijn PC kan ik de internetverbindingen beheren. Hier vind ik ook een kopje "contact". Wanneer ik hier op druk, begint het programma eerst druk contact te leggen met internet. Na enkele minuten, waarin ik inmiddels aan mijn schoenzolen ben begonnen, constateert het wat verbaasd dat een verbinding met internet niet lukt. Ik verwacht nu een bevrijdend telefoonnummer te vinden wat ik kan bellen, maar dat verschijnt niet.

Want geen contact met internet.

Ik bedenk me de dongel die ik heb liggen om tijdens de vakantie contact te maken met internet. Ik sluit de dongel aan op de laptop en hij vraagt om de pincode. Ik toets de pincode in die altijd door mij wordt ingegeven in dit soort situaties. Noppes. Nog een poging. Weer noppes. Opgelucht bedenk ik me dat de numlock van het toetsenbord nog uitstaat. Nog een poging, maar wederom niets. En bovendien wordt de simkaart geblokkeerd want drie tevergeefse pogingen. Huilend van frustratie gooi ik de dongel door de kamer. Die kan daar niet tegen.

Mijn telefoonboek biedt geen uitkomst. Dan maar via de webbrowser van mijn blackberry. Ook dit duurt eindeloos. Ik heb nog nooit op mijn nagels gebeten, maar dat blijkt geen probleem: in enkele minuten zijn ze kaalgekauwd.

Het blijkt een 0900 nummer te zijn.

Die hebben we geblokkeerd nadat de telefoonrekening enkele jaren geleden opeens torenhoog steeg door 0900 nummers. De dader heeft zich nooit gemeld en verdient nog steeds lijfstraffen want nu kan ik het nummer niet bellen. O ja, natuurlijk, de gsm. Maar het nummer blijkt overbezet. Ik word weer van de lijn afgegooid.

Zwaar hijgend en rollend met de ogen strompel ik door de kamer.

Mijn vrouw zit achter de laptop.

"Hé", roept ze, "wat leuk, een mail van je ouders..."

We hebben weer internet....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten