woensdag 29 september 2010

we zijn er uit!



Gister kwam dan eindelijk de witte rook over het Haagse binnenhof. Een opgeluchte Rutte, Verhagen en een lachende Wilders kwamen gezamenlijk melden dat ze "er uit zijn". In de Volkskrant vanmorgen circuleerden al de eerste getallen, met name voor de ouderenzorg zou extra geld zijn gereserveerd. Verder is het alom armoe troef: ambtenarensalarissen worden bevroren, ministeries samengevoegd en meer van dat soort narigheid.

Op zich ben ik natuurlijk blij als er extra geld komt voor de ouderenzorg.

Maar hoe zit dat nu precies in elkaar?

Met de nu gestaag oplopende vergrijzing, beginnen ook de kosten van de ouderenzorg substantieel te stijgen. Dit proces is al enkele jaren gaande en al lang is men tot de conclusie gekomen dat de AWBZ niet langer het goede voertuig is om ons nog heel ver die toekomst in te brengen. Dat zou ten koste gaan van allerlei andere, ook zeer noodzakelijke investeringen, zoals onderwijs.

En, alhoewel ik de ouderenzorg een meer dan warm hart toedraag, ik begrijp ook dat hier echt iets moet gebeuren.

Al enkele jaren merken we dat de geldkraan stiekum steeds verder wordt dichtgedraaid: de tarieven gaan omhoog, de indicaties worden verscherpt, grosso modo levert het allemaal steeds minder geld op. De gaten beginnen dan ook op allerlei fronten te vallen.

Vooralsnog worden de gaten weer gestopt met subsidies, zoals "zichtbare schakels", waarbij wijkverpleegkundigen enkele jaren door een subsidiebedrag, weer meer kunnen doen waar ze eigenlijk voor zijn opgeleid: coƶrdinatie, intensieve klantbemoeienis, en dergelijke. Zeer zinvol.

Maar het blijft gaten vullen.

Ik vraag me dan ook in alle eerlijkheid af of een extra bedrag voor de ouderenzorg dat is waar we op zitten te wachten.

Het lijkt een beetje op mijn zoon die ooit een abonnement voor zijn gsm had genomen. Iedere maand liep hij natuurlijk vast in de telefoonkosten. Iedere maand kon ik weer bijspringen. Dat heb ik een paar maanden gedaan en toen ben ik ermee opgehouden. Het hielp namelijk niets. En ook mijn kosten begonnen uit de hand te lopen.

Nu zit de problematiek van de stijgende kosten in de ouderenzorg natuurlijk wel iets gecompliceerder in elkaar, maar toch.

Ook ik ben nieuwsgierig naar het uiteindelijke regeerakkoord. Niet zozeer of er een extra bedrag voor de ouderenzorg staat, maar wel of er richting wordt gekozen.

Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Dat is trouwens dezelfde kraan die net zo makkelijk weer wordt dichtgedraaid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten