vrijdag 1 oktober 2010

"Wat een weelde en gemak, ik heb duizend gulden in mijn zak..."



Eén miljard extra naar de care sector.

Het is even wennen, maar het staat er echt. Een ander schema laat me zien dat er ook 0,7 miljard wordt bezuinigd op dezelfde care en hoe die twee zich tot elkaar verhouden word mij niet onmiddellijk duidelijk. De analyses vermelden wel de aandacht die de care sector krijgt, maar verdiepen zich vooral in de migratiemaatregelen.

Inhoudelijk lees ik weinig vernieuwende gedachten: buurtzorg wordt heilig verklaard. Als hiermee wordt bedoeld dat zorg vooral wijkgeörienteerd moet zijn, dan begrijp ik die. De eerste lijn moet worden versterkt. Verpleegkundige professionals moeten ruimte krijgen. Er moet in de uitvoering meer personeel bij en er worden straffe kaders geformuleerd om de overhead te beteugelen. Zorgkantoren gaan verdwijnen, hun taken worden overgenomen door verzekeraars.

Tot zover eigenlijk niets nieuws onder de zon.

Deze is spannender: de rol van de inspectie wordt verzwaard. Dat past natuurlijk geheel in de lijn van een PVV-kabinet. Het aantal uniformen die controleren, zal toenemen, overal.

Echt interessant wordt het gekoppeld aan de opmerking dat de ongebreidelde groei van zorginstellingen moet worden tegengegaan. Er komen meer drempels voor fusies. Sterker, de inspectie kan, op basis van kwaliteitsproblemen, een instelling opleggen om te defuseren.

Ik heb nog gezocht, maar over scholenorganisaties heb ik de opmerking niet terug gelezen. Laat staan over de groei van gemeenten. Dat vind ik bijzonder.

Nog meer bijzonder vind ik de vrijwel totale afwezigheid van de WMO in zowel het regeerakkoord als in het gedoogdakkoord. Ze lijkt niet te bestaan. Terwijl dit een majeure verschuiving in de eerstelijnszorg is met een regierol voor de gemeenten. Sterker, nu juist gemeenten krijgen een stevige bezuinigingsdoelstelling te verwerken.

Dat is zorgelijk.

Nu eerst maar eens op zoek naar verpleegkundigen die nog in de wijk willen werken. Of in het verpleeghuis.

Dat zal al niet meevallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten