vrijdag 24 september 2010

Vrijdagmiddagblues



Naar mijn gewoonte, pak ik de telefoon om op een mailbericht te reageren.

De betreffende manager blijkt op vrijdag niet aanwezig. Goed, genoeg te doen. Ik sta op en loop naar de afdeling personeelszaken. Maar ook de HR-medewerker blijkt afwezig. Dan maar even bellen met het zorgkantoor want dat moet toch nog gebeuren. Helaas, ook de accountmanager op het zorgkantoor is op vrijdag niet aanwezig.

Dit verschijnsel is al oud. Om de één of andere reden sluipt de vrijdagmiddag als vaste vrije middag er gewoon in. Inmiddels merk ik in veel organisaties dat ook de woensdagmiddag al aan hevige erosie onderhevig is. Ook dan zijn er steeds minder adviseurs, managers en meer van dat kantoorvolk (waartoe ook ik behoor) aanwezig.

Toch een verschijnsel om over na te denken.

Het is toch vrijdagmiddag en als je dit leest, zit je waarschijnlijk op een leeg kantoor en heb je je papierwinkel afgehandeld.

Medewerkers die bij de cliënten komen, worden, zeker in de thuiszorg en steeds meer ook in de intramurale huizen, gecontroleerd op hun produktiviteit. Hoe efficiënt benutten zij hun tijd. Hoe efficiënter, hoe meer geld ze verdienen voor de organisatie. Vergaderen is niet efficiënt, want dat levert niks op. Rapportages schrijven ook niet.

Wat doet de gemiddelde manager? Vergaderen en rapportages schrijven.

Wat levert dit allemaal op?

In ieder geval, voor de meeste, dat het mogelijk is om iedere vrijdagmiddag het pand te verlaten.

Ik ben ooit een keer begonnen met staand vergaderen. Geen tafels, geen stoelen. Even verzamelen en ter plekke bezien welke onderwerpen besproken moesten worden. Als dat was afgehandeld, húp, weer naar de afdeling en aan het werk.

Wat ik ook altijd erg stimuleer zijn die leidinggevenden die jaarlijks dagen uittrekken om mee te lopen met de medewerkers. Levert altijd enorm veel op: in ieder geval word je weer eens een dag lang geconfronteerd met de regels die je zelf vaak hebt verzonnen. 

Die kun je de volgende dag dan mooi weer afschaffen.

Heb je helemaal geen vergadering voor nodig. Sterker, als je gaat vergaderen krijg je natuurlijk weer allerlei voors en tegens. Doe het gewoon een keer, zie eens waar het schip strandt. Wedden dat niemand het echt in de gaten heeft? Of dat men je een pluim geeft?

Kijk, als iedereen op deze wijze de week doorbrengt, dan kan ik me voorstellen dat die vrijdagmiddag wel vrij genomen kan worden.

Wat heb je deze week gedaan? 

Ik heb drie regels afgeschaft. 

Prima!

Prettig weekeinde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten