woensdag 18 augustus 2010

regels


Voor de zomervakantie woonde ik een bijeenkomst bij over langdurige zorg. Ik ben niet zo'n liefhebber van dit soort bijeenkomsten, het debat verzandt veelal in een wat klagerig gedoe, maar ik ben ook ondernemer, dus ik moet netwerken. (Ik geloof niet dat dit type netwerken me overigens ooit al iets heeft opgeleverd, dus misschien moet ik hierover gewoon een keer een knoop doorhakken.)

Enfin.

Er was aangekondigd dat de directeur langdurige zorg van VWS, mw. Iris van Bennekom, een lezing zou houden. Ze werd in haar NPCF-tijd al eens de machtigste vrouw van de gezondheidszorg genoemd, dus ik ging er eens goed voor zitten. Ze ging het met ons hebben, zo kondigde ze aan, over de vele regels in de zorg. Ik keek om me heen en zag een zaal gevuld met zorgbestuurders. Zij schoven al wat onderuit.
Haar lezing was kort en het kwam hier op neer: ja, er zijn veel regels in de zorg en, nee, dat is niet wat VWS wil.  Zorgbestuurders hielden deze regelcultuur zelf in stand. Hierop volgde een niet mis te verstane oproep aan de bestuurders om vanaf de volgende dag te stoppen met de regelcultuur. VWS, dat wil zeggen, van Bennekom had gesproken. Volgde nog een positivistisch filmpje over hoe goed we het in Nederland hadden geregeld. Klaar. Discussie.

Geen discussie.

Niemand een vraag? , probeerde de dagvoorzitter.

Niemand had een vraag.

Nou ja, één bestuurder probeerde het.

"U bedoelt dus dat we vanaf morgen, wat u betreft, gelegitimeerd, die hele zooi aan regelgeving naast ons neer kunnen leggen?"

Dat bedoelde ze. De bestuurder begon toen een betoog waaruit al snel bleek dat naar zijn inzicht VWS toch had meegewerkt aan deze cultuur. Hij werd venijnig afgekapt, het ging om het nu. Vooruit kijken, is het nieuwe credo.

Het werd weer angstvallig stil in de zaal. De dagvoorzitter formuleerde nog een beleefdheidsvraag en mw. van Bennekom verliet het podium.

Waarom, zo vroeg ik me af, waren de zorgbestuurders niet massaal opgestaan en hadden ze van Bennekom niet bestookt met vragen, suggesties, tips...Alhoewel ik het betoog van van Bennekom vooral gemakkelijk vond, bood ze toch een prachtige kans. De enige reactie was, daar moest ik haar gelijk in geven, een sputterende.

Het was tijdens de startbijeenkomst voor "In voor zorg". Inhoudelijk een fantastisch initiatief om tot vernieuwing te komen. Procedureel een draak, vol voetangels, regels, voorschriften, etc. Voordat je als zelfstandige hier tussen bent, heb je heel wat hobbels en kuilen overwonnen. Zou van Bennekom dit bedoelen?

Hoeveel zorgbestuurders zijn de volgende dag naar hun instelling gegaan en hebben als eerste hun MT bijeen geroepen:

"Jongens, wat ik gister heb gehoord....help me eens, welke regel gaan we vandaag overboord gooien?"

Ik denk geen één....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten