woensdag 28 juli 2010

Arhus, een studiereis

Voor mijn masterstudie moest ik een studiereis ondernemen. Ik koos voor Denemarken en kwam, nadat ik via het internet contact had gezocht met verschillende Deense ambtenaren, terecht in Arhus. Denemarken, omdat ik geïnteresseerd ben in hun benadering van dementie. In Nederland is dementie in essentie een medisch probleem, compleet met diagnose, dokters, verpleeghuizen. In Denemarken beschouwt men dementie als een maatschappelijk probleem. Dit betekent dat in Denemarken de oplossingsrichtingen veel breder zijn. De (lokale) politiek, woningbouwcoöperaties, politie, maar ook zorginstellingen werken samen om oplossingsrichtingen te bedenken. Dementie is onderdeel van de samenleving en niet een geïsoleerd probleem van de gezondheidszorg. Niet onbelangrijk: de lokale politiek is dominant in het Deense, politieke landschap en verantwoordelijk voor o.a. het dementiebeleid. Arhus loopt in Denemarken, met Kopenhagen, voorop in een samenhangend beleid rond dementie.
Eén van mijn ontmoetingen was in het "Demenscafé". Inderdaad, een alzheimercafé. Anders dan in Nederland, iedere dag open en zeer laagdrempelig georganiseerd. Dementerenden waren zelf zo lang en zo veel mogelijk actief in de organisatie. Ik sprak tijdens mijn bezoek met Annet. Ze was een jaar of 50 en sinds enkele jaren bekend met een vroege vorm van dementie. Het spreken ging moeizaam, maar ze kon me duidelijk maken dat het alzheimercafé voor haar wezenlijk was. Ze ontmoet er lotgenoten en ze wordt voortdurend gegidst in het ingrijpende proces wat ze doormaakt.
Het alzheimercafé is een belangrijke toegang voor dementerenden en hun mantelzorgers tot allerlei vormen van hulp en ondersteuning. Doordat vanuit de gemeente actief wordt ingezet op een lokaal dementiebeleid, is er samenhang in de voorzieningen ontstaat. Precies wat dementerenden en hun mantelzorgers nodig hebben: een overzichtelijk landschap. Zet dat maar eens af tegen de vaak nog versnipperde voorzieningen zoals wij die kennen.

Het verslag van mijn studiereis kan worden gedownload via mijn website: www.erik-zwart.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten