donderdag 29 juli 2010

marktwerking?

In het verpleeghuis was al enige jaren goed merkbaar dat vaker ouderen met ook psychiatrische problematiek werden opgenomen. Dit is logisch gezien het beleid tot vermaatschappelijking dat al jaren in de GGZ wordt gevoerd. Probleem is wel dat verzorgenden in een verpleeghuis in hun opleiding niet of nauwelijks aandacht krijgen voor het begeleiden van cliënten met psychiatrische ziektebeelden. Ook andere disciplines hebben veelal geen kaas gegeten van het werken met deze cliënten.
Gelukkig stond direct tegenover ons verpleeghuis een GGZ-kliniek. Ik meldde mij dan ook aan bij de toenmalige directeur aldaar. Ze hoorde mijn verhaal welwillend aan. Toen stond ze op, pakte uit een kast een A4-tje en gaf dit aan mij.

"Het is simpel: daar staan de uurtarieven op voor psychiaters, verpleegkundigen en psychologen. Ik hoor wel wat je hebben wilt."

Alsof je een broodje bij de bakker haalt.

Toen deze directeur op enig moment vertrok en er een ander voor in de plaats kwam, probeerde ik het opnieuw. Hij pakte het anders aan. Gezamenlijk zochten we mogelijkheden en oplossingen. De samenwerking kwam zo goed op gang.

En ja, natuurlijk maakten we afspraken over de vergoeding van de kosten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten