woensdag 28 juli 2010

Inspiratie

Het komt zelden voor: echt een goed interview. Een gesprek waarin je de kans krijgt om zicht te krijgen op de motieven van de geïnterviewde. Vaak zit de interviewer er als stoorzender doorheen. Of het gesprek blijft beperkt tot oppervlakkigheden. Gister nog, zag ik een gesprek tussen Ivo Niehe en Sarah Kroos. Zij is, wat mij betreft, toch één van de meer fascinerende theaterpersoonlijkheden op dit ogenblik. Het gesprek muntte uit in ditjes en datjes. Uiteraard, haar jeugd en het sexueel misbruik werd aangetipt, maar op volstrekt nietszeggende wijze. Ik zou zeggen, benoem het dan niet, op deze wijze krijgt het iets gluurderigs. Een goed interview inspireert, fascineert en geeft energie of dwingt juist tot reflectie. Martin Simek is in Nederland één van de weinigen die mij met zijn gesprekken kan ontroeren. Mijn Ipod staat vol met podcasts van zijn gesprekken. Onderweg luister ik hier graag naar. Het lukt ook hem niet altijd. Ik herinner me een gesprek met Rita Verdonk. Zijn woede kreeg zo de overhand, dat hij helemaal vastliep. Het was nota bene Verdonk die het gesprek weer in beweging wist te krijgen. Maar goed, allemaal woorden omdat ik vanavond tegen onderstaande site aanliep: the interviewproject door David Lynch. Een prachtige reis door de USA waarin het team gewone Amerikanen interviewt over hun fascinaties, hun angsten, hun verwachtingen, motieven, kortom hun leven. Een reeks fascinerende gesprekken. Aanbevolen.

http://interviewproject.davidlynch.com/www/#/route

Geen opmerkingen:

Een reactie posten