donderdag 29 juli 2010

Ketenzorg

Toen ik divisiemanager werd, was één van mijn eerste opdrachten de "verkeerde bed problematiek" aan te pakken. Ik had immers de neurologie in mijn pakket. Veel patiënten lagen te wachten op een plek in een verpleeghuis. De neurologie was toen groot: ze had drie afdelingen met in totaal 75 bedden tot haar beschikking. Regelmatig moesten ze nog bedden van andere disciplines "lenen".
Ik besloot om eerst maar eens met de directie van één van de verpleeghuizen in de stad in gesprek te gaan. Eén van de neurologen ging met mij mee. Tot onze verrassing, schoof de bestuurder van het verpleeghuis bij het gesprek aan. In de 15 jaar dat hij op die plek zat, had hij nog niet meegemaakt dat er vanuit het ziekenhuis een gesprek over dit thema in gang werd gezet. Het ziekenhuis was een beetje een andere planeet. En, tja, als je weet dat er marsmannetjes aankomen, dan wil je hier bij zijn.
Het gesprek verliep uitermate positief en toen we uit elkaar gingen, hadden we in ieder geval de afspraak om de doorstroommogelijkheden te onderzoeken. Al snel sloot de directie van ook het tweede verpleeghuis aan. Gezamenlijk kwamen we tot ons plan. Het principe was simpel: Anders dan op dat ogenblik in het land gebruikelijk was, openden we géén aparte afdeling in de verpleeghuizen. Het ziekenhuis ging investeren in de doorstroming en de verpleeghuizen gingen het "ritssysteem" toepassen. Dit laatste hadden we afgekeken van rijkswaterstaat. Ook in deze stad waren er wachtlijsten voor opname in het verpleeghuis. We zouden de instroom zo gaan regelen dat er steeds één persoon vanuit het ziekenhuis en vervolgens iemand van buiten het ziekenhuis zou instromen. Het verpleeghuis ging investeren in verbeterde revalidatie (waardoor ook weer versnelling kon ontstaan). Dit laatste kon doordat het ziekenhuis ging betalen voor de doorstroom.
Het gekozen principe voor doorstroming bleek succesvol. Toen ik na 6 jaar het ziekenhuis verliet, was de klinische neurologie teruggebracht tot 1 afdeling van 34 bedden. Deze afbouw was probleemloos verlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten